Herní desku rozevřeme a zálibně se podíváme jak se nám povedlo ji vyrobit. Pochlubíme se svou šikovností spoluhráčům a během popisu výroby nezapomeneme pohladit dřevěné prvky :-).
Do barevných polích na herní desce vložíme hrací kameny ORBŮ a ELEMENTŮ. Ve standardní hře jsou orby vyšší, elementy nižší. ELEMENTY jsou 3 x vodní a zemský a 1x ohnivý (ten má malá křidélka a bydlí v sopce :-)).
Na HODINÁCH (to je ta barevná velká věc s jednou ručičkou) nastavíme ručičku na žlutou pozici mezi bílou a modrou barvu. Tedy zhruba tam, kde je žlutá šipka (na obrázku je to posunuté, aby byla vidět ta šipka :-))
Vybereme si jeden hrací "roh" a na něj rozmístíme herní kameny (vlaječky) svých ARMÁD (to jsou ty s čísly I - VI) a označovací PRAPORKY (bez čísel). Žlutá pole jsou zatím volná a taktéž tři věže neobsahují žádné ZDROJE. Tomuto rohu budeme nadále říkat PALÁC.
Kovové kruhy (které se nesprávně nazývají penízky), kterým ve hře budeme říkat ZDROJE, nasypeme někam na hromadu. Ať jsou po ruce.
... pokud se nedohodnete, dá se použít pravidlo nejstaršího hráče. Poté by měl hrát hráč po jeho levici (to je po směru hodinových ručiček z pohledu shora na herní desku) a tak dále stále dokola :-)
Hráč vezme svou figurku ARMÁDY (optimálně číslo I) a obsadí libovolné MĚSTO na mapě (to jstou ty kovové kroužky s názvem uprostřed). MĚSTA produkují ZDROJE a tak je budete opravdu potřebovat.
Po obsazení MĚSTA obdrží hráč jeden ZDROJ a umístí do svého PALÁCE na VĚŽ (více o systému ZDROJŮ) se dozvíte dále.
ZDROJE se umisťují na VĚŽE v PALÁCI dle jednoduchého pravidla.
Na VĚŽ s označením + se umísťují ZDROJE za každé obsazené MĚSTO. Budeme jí říkat VĚŽ výnosů
Na VĚŽ s označením - se umísťují ZDROJE za každou ARMÁDU pohybující se na herní desce. Budeme jí říkat VĚŽ nákladů
Na VĚŽ s označením 0 se umísťují ZDROJE pokud se HODINY směřují na žlutý kruh. V tu chvíli se na tuto věž umístí ZDROJE v počtu rozdílu mezi VĚŽEMI + a -. Pokud je výsledek záporný, je možné zdroje i odebrat. Nazývejme ji VĚŽ zdrojů
Na obrázku vidíme, že VĚŽ výnosů obsahuje 2 ZDROJE (hráč má tedy obsazena 2 města). Na VĚŽI nákladů je jen jeden ZDROJ (hráč má na herní desce jen jednu armádu). Během rozdělování ZDROJŮ tedy na VĚŽ zdrojů vložíme 1 ZDROJ.
...ano. Právě jste si uvědomili, že se ARMÁDA v tomto kole pohybovala bez označení VĚŽE nákladů ZDROJEM. Vysvětlení je prosté. Doposud jste neměli žádné MĚSTO a tak ARMÁDA nepotřebovala žold. Měli Vás prostě rádi a město Vám pomohli obsadit (nebo věděli, že když město obsadí, budou konečně penízky? :-)). Nyní každopádně MĚSTO máte a vojáci si svou mzdu zaslouží. Takže vezměte jeden ZDROJ a umístěte na VĚŽ nákladů. Teď je vše v pořádku.
Toto pravidlo však platí i v případě, že hráč přijde o všechna města ve hře. Poslední ARMÁDA bojuje "zdarma", dokud hráč nezíská nějaké město.
To znamená, že první hráč posune ARMÁDOU číslo I, poté druhý hráč posune ARMÁDOU číslo I a tak dále. Až přijde řada opět na prvního hráče, může pohybovat ARMÁDOU číslo II. To se stále opakuje, dokud se nevystřídají v pohybu všechny ARMÁDY. Po skončení pohybů armád končí "první tah" a následuje "druhý tah". Ten je určen HODINAMI.
Jelikož se HODINY v prvním kole hry nachází v pozici "žluté kuličky", je čas k přerozdělení zdrojů. Jak už víme, ZDROJE jsou ty kovové kroužky a nasazují se na VĚŽE v paláci každého hráče. Konečně tedy přichází čas výběru daní (z něčeho musí být vládce živ) a Vy porovnáte rozdíl mezi VĚŽÍ nákladů a výnosů. Rozdíl ve formě ZDROJŮ umístíte (nebo odeberete) z VĚŽE zdrojů.
Ano, po dokončení druhého tahu je na řadě opět první hráč. Jeho úkolem je posunout ručičku na HODINÁCH o jedno políčko ve směru šipky. Po prvním kole to bude ze žlutého na zelené, čímž nastává "nadvláda země". Ta bude trvat 3 kola, než se HODINY posunou na žluté kolečko ZDROJŮ.
A je tu opět první tah, což znamená pohyb ARMÁD. Minulým pohybem jsme zabrali MĚSTO a teď je čas dobýt zbytek světa!
ARMÁDY se vždy pohybují o jedno hrací pole (asi nemusím psát, že hrací pole jsou ta jednotlivá prkénka na herní desce.
Pohyb ARMÁDY je ale také například nalodění, obsazení města nebo získání magického zdroje, kterému budeme říkat ORB. Vždy se jedná o jeden tah. Mosty jsou prostě brány jako samostatné hrací pole.
Nelze vstupovat do hor a vodní plocha je taktéž rozdělena na několik herních polí. Na tu ale potřebujete LODĚ.
Pokud ARMÁDA opouští MĚSTO, posouvá se (nebo útočí) hned na sousední herní pole. Po opuštění těchto míst je nutné je označit PRAPORKEM.
V začátku hry to sice neplatí, ale dříve nebo později to přijde. Pokud HODINY ukazují na barevný kruh zelené, modré, červené nebo bílé barvy, znamená druhý tah vždy kouzlení. ZDROJE se budou řešit opět, až ručička ukáže na žlutý kruh. Tak jak je to s těmi kouzly? To probereme zvlášť níže.
Jak jsme si přečetli, druhý tah znamená kouzlení, čarování, magii a tak podobně. Kouzla ve hře fungují následovně:
Máme k dispozici 4 živly. Zemi (zelenou), Vodu (modrou), Oheň (červený) a Vzduch (bílý). Ti se střídají ve své nadvládě, jak ukazují HODINY. Každá nadvláda trvá 3 kola a po ní vždy následuje člověk a jeho ZDROJE (ten by se dal nazvat jako "pátý element" :-)). Každý hráč může získat maximálně 3 ORBY od libovolných živlů. Každý živel má jiné schopnosti v návaznosti množství ORBŮ v PALÁCI každého hráče. Tyto schopnosti je možné kombinovat. Schopnosti 1 ORBU jsou platné stále. Schopnosti 2 a 3 ORBŮ STEJNÉ BARVY jsou využitelné jen pokud HODINY ukazují nadvládu daného živlu.
1 ORB země násobí množství ZDROJŮ 2x. Hráč si při získání tohoto ORBU umístí dvojnásobný počet zdrojů do VĚŽE výnosů.
1 ORB vody násobí sílu ARMÁD 2x, pokud je ARMÁDA napadena. Toto pravidlo násobí i sílu obsazeného MĚSTA
1 ORB ohně násobí sílu ARMÁD 2x, pokud ARMÁDA útočí.
1 ORB vzduchu násobí pohyb ARMÁD po hrací desce. A to jak na souši, tak na moři. ARMÁDA tedy může každým tahem provést pohyb 2x
2 ORBY země aktivují zemské ELEMENTY. Hráč může herní kámen ELEMENTA umístit na libovolné herní pole, pokud se dotýká hor. ELEMENT zničí veškeré armády, které se na daném místě nachází a zůstává na místě do konce nadvlády země. Je možné využít celkem 3 ELEMENTY. PRAPORKŮM označujícím vlastnictví daného hráče se však nic nestane.
2 ORBY vody aktivuje vodní ELEMENTY. Hráč může herní kámen ELEMENTA umístit na libovolné herní pole, pokud se dotýká vody. ELEMENT zničí veškeré armády, které se na daném místě nachází a zůstává na místě do konce nadvlády vody. Je možné využít celkem 3 ELEMENTY. PRAPORKŮM označujícím vlastnictví daného hráče se však nic nestane.
2 ORBY ohně aktivují ohnivého ELEMENTA. Hráč jej může nasměrovat na libovolné herní pole na mapě (i na vodu), kde zničí veškeré armády. Po skončení nadvlády ohně se tento ELEMENT vrací na své místo. PRAPORKŮM označujícím vlastnictví daného hráče se však nic nestane.
2 ORBY vzduchu umožňují během každé kolo přenést libovolnou (i soupeřovu) jednotku na jakékoli místo na herní desce. Jediné pravidlo je, že LODĚ smí pouze na vodu a ARMÁDY pouze na souš. U LODÍ je jedno, zda jsou prázdné, nebo převáží ARMÁDU. Zároveň však platí i kouzlo 1 ORBU
3 ORBY jakéhokoli živlu zastavují HODINY, pokud se ty dostanou do pozice nadvlády daného živlu. Nastává tedy VĚK daného živlu, který může být přerušen pouze ztrátou třetího ORBU. Během tohoto VĚKU se neposouvají HODINY (hráč tedy využívá schopnosti svých ORBŮ každým kolem
Po kouzlení, stejně jako po rozdělení ZDROJŮ následuje posun HODIN a nové KOLO. Pro shrnutí uvádím krátký přehled jednotlivých KOL níže:
1 TAH - jednotlivé ARMÁDY se posouvají dle svých možností (o 1 nebo 2 pole) a dle svých čísel. Útok je taktéž počítán jako jeden pohyb (stejně jako nalodění, obsazení města nebo magického zdroje. Pokud však hráč disponuje dvěma ORBY vzduchu, může tedy provést přesun i nalodění v jednom tahu.
2 TAH - kouzla nebo rozdělení ZDROJŮ. V tomto kole je také možné se vzdát ORBU (ten se navrátí na své místo na herním plánu), nebo zakoupit LOĎ (tu je možné postavit ke MĚSTU, které se dotýká vodní plochy.
3 TAH - posun hodin (to neplatí, pokud nastal věk některého živlu).
LODĚ jsou trochu specifické a tak bych jim rád věnoval pár vět. Nalodění již bylo popsáno a zabere jeden pohyb ARMÁDY. Loď se poté posouvá po jednotlivých herních polích, stejně jako ARMÁDA, kterou převáží. Pokud dojde k vylodění (to je možné provést pouze na takové hrací pole, kde se nenachází nepřátelská ARMÁDA. Vylodění je bráno taktéž jako jeden pohyb. Pokud ARMÁDA LOĎ opustí (vylodí se), LOĎ zůstává na daném místě (položená lehce přes okraj pevniny jako na obrázku) a kdokoli se může nalodit. LODĚ je však možné "potopit", tedy odebrat z herní desky. K potopení však může dojít jen ve chvíli, kdy je na hracím poli okolo kotvící LODI ARMÁDA (to znamená, není možné si vzpomenout, až se bude k loďstvu blížit nepřítel :-)).
To nejlepší nakonec (alespoň se to říká). Bitvám se samozřejmě nevyhneme a k pravé deskové hře patří. Tady jsou však obzvláště kruté a prosté.
Abychom je pochopili komplexně, věnujme jim stejně prostoru jako kouzlům.
Bitvy v kostce znamenají ztrátu pro obě strany. Zjednodušeně na každé straně padne stejný počet vojáků. Jenže s kouzlením je to trochu složitější, tak se pojďte podívat na pár příkladů.
ARMÁDA MÁ SÍLU 1 a ta může být násobena silou ORBU. ARMÁDU však může podporovat druhá (nebo třetí) ARMÁDA, která se nachází na stejném herním poli, jako útočící ARMÁDA.
ARMÁDA síly 1 útočí na ARMÁDU síly 1 - výsledek obě utrpěly takové ztráty, že nic nezbylo. Útočník i obránce vezmou svou ARMÁDU a umístí zpět do PALÁCE.
ARMÁDA síly 2 útočí na ARMÁDU síly 1 - útočníkovi zůstane 1 ARMÁDA a ostatní se vrací do PALÁCE. Pokud má útočník sílu dvou armád kvůli moci ELEMENTU, pravidlo stále platí.
ARMÁDA síly 3 útočí na ARMÁDU síly 2 - útočníkovi zůstane 1 ARMÁDA a ostatní se vrací do PALÁCE.
ARMÁDA síly 4 útočí na ARMÁDU síly 2 - útočníkovi zůstanou 2 ARMÁDY a ostatní se vrací do PALÁCE. Pokud čerpá útočník sílu z moci ELEMENTU, zůstane útočníkovi 1 ARMÁDA (byť se silou násobenou dvěma).
Teď si asi říkáte, jak je možné zaútočit se dvěma ARMÁDAMI, když se pohybují každá zvlášť. Jak už bylo zmíněno v návodu výše, pokud má hráč na poli ze kterého útočí dvě a více ARMÁD, počítá se síla všech jeho ARMÁD a případně násobí pomocí ORBŮ.
Trochu jiná situace je při útoku na MĚSTO.
MĚSTO má bez ARMÁDY sílu 1, s ARMÁDOU sílu 2 (to je logické :-)). Do MĚSTA je možné umístit jen jednu ARMÁDU. Ostatní se ale při blížícím se útoku přiblíží k městu a utáboří před ním (ve hře jednoduše přesunete hrací kamen ARMÁD z volného prostranství na herním poli směrem k MĚSTU - jak je vidět na obrázku níže). Útočník tedy neútočí na město, ale během svého tahu pouze přesune ARMÁDU na hrací pole, na kterém leží město. Během tohoto přesunu jakoby vstupoval na prázdné herní pole (druhý hráč přece brání město).
V případě útoku na MĚSTO je tedy situace následující:
ARMÁDA síly 2 útočí na MĚSTO bez armády - útočníkovi zůstane 1 ARMÁDA, která následně obsadí MĚSTO.
ARMÁDA síly 2 útočí na MĚSTO s jednou ARMÁDOU - síly jsou tedy vyrovnané a všechny ARMÁDY se přesunou do PALÁCE. MĚSTO však zůstává obránci.
ARMÁDA síly 3 útočí na MĚSTO s jednou ARMÁDOU - MĚSTO je dobyto a útočníkovi zůstává 1 ARMÁDA, která může MĚSTO obsadit.
ARMÁDA síly 4 útočí na MĚSTO s jednou ARMÁDOU - MĚSTO je dobyto a útočníkovi zůstávají 2 ARMÁDY. Jedna z nich může MĚSTO obsadit. Pokud čerpá útočník sílu z moci ELEMENTU, zůstane útočníkovi 1 ARMÁDA (byť se silou násobenou dvěma).
Jelikož se hra snaží co nejvíce zohlednit reálné strategie, je tu samozřejmě možnost zaútočit na protivníka útočícího na město a tedy prolomit obléhání. Tím sice obránce ztrácí jeden bod za sílu MĚSTA, ale pokud má ORB ohně stejně jako útočník a žádný z nich nevlastní ORB vody a počet ARMÁD je zároveň větší než jedna, je protiútok mnohem efektivnější, než obrana. V jiných případech se to samozřejmě nevyplatí. Při protiútoku platí, že ostatní ARMÁDY (okolo a vnitru MĚSTA) podporují útočící ARMÁDU stejně, jako by útočila z jiného herního pole.
Pokud by Vás napadlo, že ARMÁDA se může bránit přímo na hracím poli (nemusí bránit MĚSTO), tak tato možnost samozřejmě existuje. Nicméně se nevyplatí (hráč přijde o bod za sílu MĚSTA). Zároveň také platí, že ARMÁDA při opouštění města nespotřebovává jeden pohyb jako při dobývání. Takže je logické všechny ARMÁDY po vstupu na herní pole obsahující MĚSTO rovnou umístit k tomuto MĚSTU.
Níže nákres uspořádání ARMÁD při útoku na MĚSTO
Jediným cílem je dobře se bavit. A tak konec hry znamená, že to všichni hráči vzdají a jednomyslně určí vítěze. Nemusí to nutně být po totálním vyhlazení všech hráčů :-).
Lukáš